Skip to content
twoday

Framgångsfaktorer för digitalisering


Med kundanpassade och användarvänliga e-tjänster hjälper vi offentlig sektor att utveckla en framtidssäkrad digital strategi. 

  • Engagerat ledarskap för att driva förändring
  • Tydlig vision och strategi för digitalisering
  • Effektivt samarbete mellan avdelningar och intressenter
  • Möjliggöra enkel och snabb åtkomst till digitala tjänster
  • Förbättra kommunikationen och interaktionen med medborgarna genom öppna digitala plattformar

Är ni i behov av en e-tjänst eller redan har en befintlig e-tjänst som ni vill bygga ut? Tveka inte att kontakta oss för mer information, eller för att boka en kostnadsfri workshop.

stockholms-stad-3

Så har vi digitaliserat Stockholms stad

Nedan kan du läsa mer om några av de e-tjänster vi har utvecklat för förvaltningar inom Stockholms stad. Däribland instanser till stadsbyggnadskontoret, miljöförvaltningen och kulturförvaltningen.

bygglov_

Ansökan om bygglov

I arbetet med att skapa så goda förutsättningar det går för Stockholms företagare att återstarta efter pandemin, har avsaknaden av digital ansökan för bygglov identifierats som ett hinder. Därför har man på stadsbyggnadskontoret satsat på att snabbt få i gång grundläggande funktionalitet för detta. Följande ingår i e-tjänsten:

  • Ansöka och få tillstånd om bygglov enkelt med inloggning via BankID
  • Möjlighet att få direkt återkoppling om handläggning samt godkännande/avslag i sina bygglovsärenden
  • Beställa som företagare och se sitt företags bygglovsärenden
  • Ange ombud och kontaktpersoner som kan få tillgång till insyn på sina ärenden
  • Enkelt komplettera sina ärenden med fler handlingar
varmepump

Tillstånd för värmepump

En värmepumpsanläggning måste installeras och drivas på rätt sätt så att miljön inte tar skada. Vid installation av värmepump inom Stockholms stad behöver man ansöka om tillstånd hos miljöförvaltningen. I e-tjänsten för tillstånd av värmepump finns information om vilka förberedelser som behöver göras innan man ansöker samt information om:

  • Att borra för bergvärme och hur man går tillväga vid borrning i tätbebyggda områden
  • Hur man ändrar i ett befintligt tillstånd
  • Vad som gäller vid ansökan om jord-, grundvatten- och sjövärmepump eller luftvärmepump
se_cn_klarakompassen

Klarakompassen

En e-tjänst framtagen i syfte att öka och effektivisera samverkan mellan yrkesaktiva, och på det sättet öka tryggheten i Klaraområdet. Klarakompassen gör det möjligt att snabbt hitta rätt insats för det behov man står inför när man upptäcker en person i behov av vård eller annan typ av omhändertagande. Insatser för bättre samverkan ger samhälleliga vinster och görs inom samarbetet i vision Klara.

  • Förenklar och effektiviserar samverkan mellan yrkesaktiva
  • Bidrar till ökad tryggheten i området
  • Öppen e-tjänst även för allmänheten att enkelt hitta kontaktuppgifter till hjälpinsatser inom olika områden
nollvision-undernaring_

Nollvision undernäring

Nollvision undernäring är en e-tjänst utvecklad för att förebygga och minska undernäring hos äldre medborgare.  Syftet med uppdraget är att utveckla och skapa en levande, interaktiv och lättanvänd e-tjänst riktad mot äldre medborgare och deras närstående samt stadsdelens medarbetare. Därför är den även anpassad för att användas på smartphones och surfplattor hemma hos den äldre – där och när verktyget behövs som mest.

Områden som behandlas i e-tjänsten:

  • Undernäring - vad händer vid undernäring
  • Förebygg undernäring - Tips, Recept och idéer
  • Näringslära - Mat och dryck har stor betydelse
  • Miljö och bemötande - Hur kan det påverka aptiten
iStock-938119364

Ansökan om stipendier

Kulturförvaltningen i Stockholm har idag ett antal e-tjänster i bruk för ansökan om stipendier. Samtliga e-tjänster använder ett API som kommunicerar med verksamhetssystemet Platina. 

Tillgängliga e-tjänster inom Kulturförvaltningen:

  • Ansökan om Programstöd
  • Ansökan om Ateljéstöd
  • Ansökan om Kulturstipendium
  • Lilla e-tjänsten: e-tjänsten för att ansöka olika "mindre" stöd
  • Redovisning av stöd och stipendier 
8f7291dd-309c-4b1f-8ca0-db54c64cfa93

Radonmätning i fastighet

Höga radonhalter kan på lång sikt öka risken för lungcancer. Därför är det viktigt att undersöka radonhalterna vid köp av lägenhet eller hus.

twoday har hjälpt Stockholms stad att utveckla en e-tjänst som gör det möjligt för medborgare att enkelt söka och hitta radonmätningar utförda i Stockholms fastigheter, direkt via mobilen. 

Områden som behandlas i e-tjänsten:

  • Sök radonmätningar från bostadshus, skolor och förskolor i Stockholms stad.
  • Visa mätresultat som har efterfrågats av miljöförvaltningen och frivilligt skickats in av fastighetsägare.
  • Hitta information tolkning av radonmätningar

En trygg partner inom digitalisering och e-tjänster

twoday har framgångsrikt hjälpt flera kommuner att implementera liknande digitala lösningar. Vi är engagerade i att hjälpa kommuner att ta full nytta av digitaliseringens fördelar och skapa en enklare och mer effektiv kommunal service för medborgarna. Med agila teamleveranser hjälper vi er att nå uppsatta mål och optimera er digitaliseringsresa genom effektiva och kostnadseffektiva leveranser med optimal samordning och kvalitet. 

Bred erfarenhet och expertis

Med vår erfarenhet och expertis har vi bidragit till att förbättra digitaliseringsprocesser och uppnå önskade resultat, genom ett nära samarbete tillsammans med kund.

Analys och rådgivning

Vi är en trygg digitaliseringspartner och en stöttande hand genom hela processen då vi erbjuder analys och rådgivning för att säkerställa en smidig övergång till e-tjänster.

Implementering och förvaltning

Vårt mål är att analysera och utvärdera befintliga processer för att identifiera era möjligheter inom digitalisering samt implementera och förvalta e-tjänster.

twoday

Kontakta oss eller boka workshop

Är ni i behov av en e-tjänst eller har ni redan har en befintlig e-tjänst som ni vill bygga ut? Tveka inte att kontakta oss för mer information, eller för att boka en kostnadsfri workshop. Fyll in din information i formuläret så återkopplar vi till dig inom kort.

 

 

Atanasia Giouleka

Avdelningschef inom digitalisering för offentlig sektor
Atanasia.Giouleka@twoday.com
tel:+46 708 330 467