Skip to content

5 tips för att skapa en framgångsrik AI-strategi för din verksamhet 

För att på bästa sätt skapa en framgångsrik AI-strategi för din verksamhet krävs en klar förståelse över ditt företags affärsmål, resurser och nuvarande tekniska förmågor. I denna artikel ger vi dig 5 tips på hur du kan utveckla en effektiv AI-strategi för ditt företag, samt exempel på användningsområden för AI-funktionalitet.
Oct 16, 2023 2:04:38 PM Josefin Holmberg

5 tips för att skapa en framgångsrik AI-strategi för din verksamhet

  1. Förstå dina affärsbehov och mål 
    Det första steget är att bilda en tydlig förståelse för vad du vill uppnå med din AI-strategi. Genomför en bedömning av dina affärsbehov, utmaningar och långsiktiga mål. Detta kommer att hjälpa dig att identifiera områden där AI kan ha störst påverkan.
  2. Definiera din AI-vision 
    Din AI-vision bör anpassas efter dina affärsmål och beskriva hur införande av AI kan hjälpa till att uppnå dessa mål. Denna vision bör vara tydlig, kortfattad, och lätt att förstå för alla i organisationen.
  3. Identifiera resurser 
    Analysera dina nuvarande tekniska förmågor, infrastruktur och tillgängliga data. Detta kommer hjälpa dig att identifiera brister och områden som behöver förbättras. Det kan också vara värt att se över dina medarbetares kunskap och färdigheter inom AI, för att ta beslut om eventuella behov för investering i utbildning eller ny personal.  
  4. Identifiera AI-möjligheter 
    Efter en bedömning av dina affärsbehov och nuvarande resurser, identifiera specifika uppgifter eller processer som kan införas eller förbättras med hjälp av AI. Det kan vara allt från att automatisera repetitiva uppgifter och underlätta beslutsfattande, till att optimera kundupplevelsen på er webbplats.
  5. Definiera användningsområden för AI 
    Definiera möjliga användningsområden för AI med hjälp av de möjligheter du kommit fram till. Dessa bör även inkludera målsättning, vilken AI-teknologi som ska användas, nödvändiga data, förväntade resultat och en plan för att mäta resultat efter införande. 
 

Exempel på användningsområden för AI    

Innehållshantering 
  • Generera textinnehåll för företagsbloggen 
    För företag som har en stor mängd produktinformation men behöver hjälp med att öka trafiken till sin webbplats, är företagsbloggen en utmärkt kanal för att sprida information till sina kunder, och samtidigt öka synlighet och sökmotoroptimering. Med hjälp av AI kan företag snabbt och enkelt producera och översätta textinnehåll, samt avsevärt minska manuellt arbete för exempelvis marknadsavdelningen eller andra specialistroller. 
  • Generera material för utbildningssyfte  
    För företag som erbjuder onlinekurser för externt eller internt bruk är skapandet av kursmaterial ofta en tidskrävande uppgift. Med hjälp av AI kan företag på ett effektivt sätt generera innehåll såsom läromaterial, Q&A eller manus för instruktionsvideor, vilket möjliggör för ett ökat tempo på lansering av nya kurser och minskar behovet av manuellt arbete. 
  • Generera protokoll och rapporter 
    Med hjälp av AI kan företag på ett mer effektivt sätt generera innehåll till rapporter och andra tunga textdokument. Något som kan vara fördelaktigt även vid summering av kundmöten eller dylikt. AI är också ett värdefullt verktyg för att effektivisera ditt företags internkommunikation, och kan användas för att summera innehåll för exempelvis riktlinjer, protokoll och affärsplaner.  
Intern IT-support & kundservice 
  • Intern IT-support 
    Med hjälp av att implementera AI-funktionalitet på företagets intranät kan personalen snabbt och enkelt få svar på frågor som berör IT-support, såsom "Hur ändrar jag mitt lösenord?" eller "Varför kan jag inte komma åt min e-post?", något som underlättar arbetsbördan för IT-avdelningen. 
  • Kundservice 
    Med hjälp av att implementera AI-funktionalitet på företagets webbplats kan ni erbjuda effektiv kundservice gällande produktrelaterade frågor, leveranstider, butiker, kontaktuppgifter och öppettider, med mera. På så sätt kan dina kunder få snabb hjälp dygnet runt, utan en ökad belastning på kundtjänstavdelningen.  
  • Flerspråkighet inom kundtjänst 
    Kanske har ditt företag en kundkrets som sträcker sig över hela världen? Med hjälp av AI kan ni erbjuda kundservice på alla olika språk, något som bidrar till bättre kundkommunikation och service. 
HR och personalfrågor  
  • Personalfrågor och onboarding av nyanställda 
    Med hjälp av att implementera AI-funktionalitet på företagets intranät kan personalen snabbt och enkelt få svar på frågor som berör HR, såsom riktlinjer kring semesterdagar, sjukledighet, semesteransökningar, med mera. Något som även kan vara behjälplig vid onboarding av nyanställda på företaget då det både påskyndar och förenklar introduktionsprocessen, vilket underlättar arbetsbördan för HR-avdelningen. 
  • Flerspråkighet inom HR 
    Kanske har ditt företag anställda som är spridda över hela världen? Med hjälp av AI kan du ge dina anställda svar på personalfrågor, samt material för riktlinjer och policys på alla olika språk. Något som förbättrar upplevelsen för din personal. 

Var med när världen förändras och revolutionera ditt sätt att arbeta på med twoday AI Agent   

twoday AI Agent gör din företagsinformation tillgänglig på ett ögonblick och underlättar arbetsbördan i många olika roller. Genom att automatisera manuella uppgifter och effektivisera processer frigör twoday AI Agent resurser och värdefull tid, något som underlättar för både medarbetare och arbetsgivare.

twoday AI Agent kan kopplas till vilken befintlig kanal som helst och är i full överensstämmelse med GDPR och andra dataskyddsbestämmelser. Dessutom möjliggör den för en överlägsen kundservice genom att tillhandahålla snabba och exakta svar på kundfrågor. Gränssnittet möjliggör sammankoppling av olika system, vilket gör det enkelt att integrera i din nuvarande infrastruktur.

Med enkel implementering och anpassningsbara funktioner är twoday AI Agent en kostnadseffektiv lösning som kan hjälpa ditt företag att förbli konkurrenskraftig, utan stora och dyra utvecklingsprojekt.

 
  • Hitta specifik information snabbt från stora mängder data. 
  • Automatisera rutinuppgifter och effektivisera processer.
  • Hjälp specialister att ta sig an komplexa uppgifter.
  • Ge snabb och överlägsen kundservice i alla befintliga kanaler. 
  • Utbilda nya medarbetare och tillhandahålla riktlinjer och instruktioner.
  • Skapa textinnehåll baserat på företagets material.
  • Översätt information från ett språk till ett annat.   

Läs mer om twoday AI Agent här.

picture of surprised man

Relaterade artiklar