Skip to content

Är det sociala intranätet på väg att dö ut? 

Är det sociala intranätet på väg att tyna bort i skuggan av andra digitala verktyg? Trots en imponerande ökning av sociala funktioner står en överraskande låg andel användare aktiva. I denna artikel granskar vi den färska statistiken från Web Service Awards senaste trendrapport och ger konkreta tips för hur företag kan maximera värdet av sina sociala intranät.
Dec 5, 2023 2:38:36 PM Josefin Holmberg

Andelen intranät som erbjuder möjlighet till social interaktion är i år uppe i 86 %. Det visar Web Service Awards trendundersökning: Hur mår Sveriges intranät 2023. 

Undersökning visar att andelen som har sociala funktioner på sitt intranät är ungefär samma som senaste åren, men att antalet olika sociala funktioner per intranät har ökat under 2023. Dock är det endast 32 % av de tillfrågade som anser att de sociala funktionerna används i den utsträckning som tänkts. 

Vilka är de vanligaste sociala funktionerna på intranätet?  

  • Användarna kan kommentera innehållet på intranätet (77 %) 
  • Användarna kan uppdatera sin profil (62 %) 
  • Användarna kan bidra med innehåll (43 %) 
  • Användarna kan söka efter kompetens/egenskaper (43 %) 
  • Användarna kan läsa eller att göra statusuppdateringar på facebook (28 %) 
  • Användarna kan jobba i projekt/arbetsrum (20 %) 
  • Användarna kan lämna förbättringsförslag/idéer (20 %) 

Att användningen av de sociala funktionerna är så låg kan bero på flera olika anledningar. En av dem är att vi använder oss av andra verktyg för samma funktionalitet, som exempelvis Microsoft Teams. Det kan även bero på okunskap om vilken funktionalitet som intranätet faktiskt erbjuder. 

Andelen organisationer som arbetar aktivt med att få alla medarbetare att använda intranätet och dess funktioner i en större utsträckning är enligt undersökningen 48 %. Och endast 53 % av intranätansvariga uppger att de arbetar aktivt med att informera nyanställda om hur intranätet ska användas. Något som kan tyckas vara en självklarhet med tanke på att fler intranät kompletteras med olika sociala funktioner och arbetsverktyg.  

Källa: Web Service Award, Rapport: Hur mår Sveriges Intranät? Trendundersökning 2023.   

Uppmuntra till ökad användning av sociala funktioner

För att övervinna detta hinder och optimera användningen av det sociala intranätet, finns det flera strategier att överväga: 

  • Öka medvetenheten om de olika sociala funktionerna som intranätet erbjuder 
    Genom att tillhandahålla tydlig och lättillgänglig information om dessa funktioner kan ni enklare se till att medarbetarna förstår hur de kan dra nytta av dem i sitt dagliga arbete. Det kan innebära att erbjuda workshops, skapa lathundar eller kanske till och med integrera pop-ups på intranätet för att påminna användarna. 
  • Integrationen av sociala funktioner med andra arbetsverktyg  
    Om medarbetarna redan använder plattformar som Microsoft Teams för samma ändamål, kan det vara värt att undersöka hur dessa verktyg kan integreras sömlöst. Detta kan minska risken för dubbelarbete och göra det enklare för medarbetarna att anamma de sociala funktionerna på intranätet. 

För att uppmuntra medarbetare att använda de sociala funktionerna på intranätet mer aktivt, är det också viktigt att skapa en kultur som värdesätter och främjar social interaktion. Det kan exempelvis vara fördelaktigt att utse interna ambassadörer som kan inspirera och guida andra medarbetare i hur de bäst kan dra nytta av de sociala funktionerna. Man kan också överväga att implementera belöningssystem för dem som aktivt deltar genom att kommentera eller som bidrar med innehåll. 

Att tydligt kommunicera fördelarna genom att betona hur dessa sociala verktyg kan förbättra arbetsflödet, stärka teamet och öka effektiviteten kan även bidra till att medarbetarna bli mer benägna att integrera dem i sitt arbete. 

Det är viktigt att inte bara erbjuda sociala funktioner på intranätet, utan också att aktivt arbeta för att skapa en miljö där dessa verktyg ses som värdefulla och används på ett meningsfullt sätt för att främja samarbete och gemenskap. 

Erbjuder ert intranät en användarupplevelse som underlättar er arbetsvardag?  

Vi på twoday är experter på att bygga smarta intranät som förenklar arbetsdagen och gör skillnad. Våra lösningar för smarta intranät utgår från vad ni som användare efterfrågar. Såsom personaliserat innehåll, exceptionell användarupplevelse, smarta söklösningar och smidiga integrationer.  

Som digitaliseringspartner har vi som mål att förstå våra kunders behov och omsätta dessa i en välfungerande och smart intranätlösning. Både gällande det som möter ögat i form av design och struktur samt det som håller webben i gång över tid, dvs utveckling och förvaltning.   

Våra erfarna designteam erbjuder expertis i varje steg från research, koncept, design, användartest till lansering. De kombinerar teknisk förståelse med den rätta känslan för att skapa smarta intranät utformade efter era behov. 

Läs mer om våra lösningar för Smarta intranät här.

5-nyckelfrågor-när-du-funderar-på-att-byta-Episerverleverantör

 

 

 

Relaterade artiklar