Skip to content

ChatGPT och framtiden för AI

Artificiell intelligens (AI) har revolutionerat teknikvärlden och har på kort tid blivit en av de mest framträdande teknologierna i vår tid. Med en fascinerande historia av innovation har AI påverkat företag och branscher över hela världen. I detta blogginlägg ska vi utforska vad AI är, dess utveckling, samt möjligheterna och riskerna som AI för med sig.
Jun 1, 2023 2:07:44 PM Josefin Holmberg

 

Vad är AI? 

Artificiell intelligens är en teknologi som syftar till att efterlikna mänsklig intelligens genom datorprogram och maskininlärning. Konceptet har funnits i decennier, men det är först på senare tid som tekniken mognat och fått större genomslag.

Tidiga AI-system utvecklades främst för att lösa specifika problem, men med framsteg inom maskininlärning och djupinlärning har AI blivit kapabel att lära sig och anpassa sig själv. Något som har resulterat i betydande framsteg inom områden som exempelvis text- och bildgenerering.

Utvecklingen av AI

Under de senaste åren har AI utvecklats i en hisnande hastighet, med hjälp av ökad datorkapacitet och tillgång till de enorma mängder data som finns tillgängliga. Genom avancerade algoritmer och neurala nätverk har AI-modeller blivit kapabla att lösa allt mer komplexa problem.

Tillgång-till-internet

*Sverige 1995-2019

“För att förstå hur vi använder AI idag behöver vi ta ett steg tillbaka. 2007 lanserade Apple sin första iPhone, i och med det så förändrades marknaden för smartphones. Man kan säga att iPhone löste problemet med att inte ha internet i fickan och vi började använda våra telefoner på ett helt annat sätt än tidigare.

Några år senare lanserades iPad, och gjorde en liknande förändring i samhället. Sedan dess har vi burit med oss tekniken, mer eller mindre dagligen. Idag använder vi oss av betydligt fler digitala tjänster, som exempelvis olika sociala medier, betaltjänster, streamingtjänster, tjänster för lagring av filer och arbete med dokument, med flera.”

Andreas Blom, Produktägare inom infrastruktur på twoday

Framgångssagan med ChatGPT

Det är imponerande att se den otroliga framgången för Chat GPT sedan dess lansering. På bara två månader lockade den över 100 miljoner användare, vilket enligt analytiker anses vara den snabbaste tillväxten i historien för en konsumentapp. Detta är ett tydligt bevis på det stora intresset och den efterfrågan som finns för AI-baserade chattapplikationer.

Chat GPT har lyckats fånga användarnas uppmärksamhet och tillfredsställa deras behov, och den användarvänliga och interaktiva naturen har förmodligen bidragit till dess popularitet. Människor dras till möjligheten att interagera med en AI-baserad modell som kan svara på frågor och ge snabb hjälp i realtid.

Utvecklingens hastighet

“Eftersom att vi använder våra mobila enheter inom många olika områden innebär det ju också att det lagras enorma mängder data om oss i molnet. AI är statistiska modeller som behöver data för att kalibrera sin statistik, vilket den från alla de här apparna och det är också därför som ChatGPT har utvecklats till den framgångssaga som den är idag.” 

Möjligheter och risker med AI

AI har öppnat upp en värld av möjligheter för företag i många olika branscher. Exempelvis genom att analysera kundbeteenden och förstå deras preferenser, ser vi möjligheter som förbättrad kundupplevelse med anpassade erbjudanden och tjänster som maximerar kundnöjdheten och kan även ge en bättre och mer anpassad kommunikation. 

AI automatiserar och effektiviserar verksamhetsprocesser för repetitiva och tidskrävande arbetsuppgifter, vilket frigör tid och resurser för företag att fokusera på mer värdeskapande aktiviteter. Till exempel kan AI användas för att automatisera analys av data, vilket underlättar snabbare och mer exakta beslutsfattande. Tekniken kan också hjälpa oss att förutspå trender och beteenden inom specifika kundkretsar genom att analysera stora mängder data, vilket hjälper oss att fatta informerade beslut och vidta nödvändiga åtgärder i förväg. 

När det gäller risken för att AI ersätter många arbetsuppgifter är det viktigt att se möjligheterna i denna förändring och hitta sätt att arbeta med AI istället. Det handlar inte bara om att lära sig att använda AI-verktyg, utan också om att utveckla de färdigheter och förmågor som kompletterar och samverkar med AI. Exempelvis kan människor bidra med kontextkännedom, kritiskt tänkande och domslutskapacitet, medan AI kan erbjuda dataanalys, mönsterigenkänning och automatisering.

Framtiden för AI och ChatGPT

Framtiden för AI ser ljus ut och förväntas fortsätta att forma vårt samhälle och företagsverksamhet på flera sätt. När AI tar över rutinmässiga och repetitiva uppgifter frigörs tid och resurser för människor att fokusera på kreativa och innovativa arbetsuppgifter. Genom att lära oss att arbeta med AI kan vi maximera dess potential och skapa en framtid där teknik och mänsklig intelligens samverkar för att skapa ett mer effektivt och framstående samhälle.

AI har gått igenom en otrolig utveckling och erbjuder många möjligheter för företag i många olika branscher. Samtidigt måste vi vara medvetna om de risker som AI-teknologi medför. Det återstår att se hur användningen och utvecklingen av Chat GPT och liknande applikationer fortsätter att utvecklas i framtiden.

“Den snabba tillväxten av Chat GPT öppnar upp spännande möjligheter för AI-teknologi inom konsumentapplikationer. Det visar också att det finns en betydande marknad för AI-baserade chattprogram och att användare har blivit allt mer bekväma med att interagera med denna typ av teknik.”

Ny tjänst från twoday revolutionerar arbetsplatsen med hjälp av AI

twoday AI Agent är en färdigutvecklad tjänst som gör det möjligt för oss att erbjuda verksamheter både inom den privata- och den offentliga sektorn, en kostnadseffektiv snabbstart inom AI.

Applikationen är byggd på OpenAI:s GPT-språkmodell och gör det möjligt för företag att samla in och hantera data som är fragmenterad över flera olika system, samt att automatisera gamla och tunga processer. Med den sparar du tid, pengar och en enorm mängd manuellt arbete, samt erbjuder dina kunder en överlägsen service.

Läs mer om hur du kan använda smart informationsbehandling för att ta ditt företag till en ny nivå här. 

 

Relaterade artiklar