Skip to content

«Team as a service». Vad är det och hur fungerar det?

I dagens komplexa digitala landskap är nyckeln till framgång beroende av förmågan att samla expertis från olika områden. Det är därför som konceptet "Team as a Service" har blivit avgörande för framgångsrika projekt och tvärfunktionella team är något vi på twoday ständigt arbetar med.
Nov 14, 2023 3:43:40 PM Torill Standal Eliassen

Låt oss utforska varför tvärfunktionella team är viktiga, och hur de kan bidra till att skapa bättre resultat och mer hållbara lösningar.

Varierat perspektiv 

Ett traditionellt digitaliseringsprojekt har inte längre ett tydligt definierat "start" och "slut" och idag är det självklart att det måste uppgraderas och anpassas i takt med förändringarna runt omkring oss. Tvärfunktionella team kan kombinera sin expertis för att skapa en användarvänlig och säker lösning. 

Kommunikation och samarbete

En av de allra viktigaste sakerna i tvärfunktionella team är att skapa ett bra samarbetsklimat genom tydlig kommunikation. Det är inte längre en kund-leverantör relation, utan ett samarbete där båda parter upplever att man arbetar i samma team. De bästa projekten är där expertisgrupperna gärna delar både framgångar och misslyckanden i en och samma kanal. Tvärfunktionella team ser gärna till att du inte är låst till din egen "silo" och förbättringar implementeras kontinuerligt baserat på feedback från både användare och interna teammedlemmar.

Bättre användarupplevelse och kundnöjdhet

Det är viktigt att alltid ha användaren i fokus, och en viktig drivkraft för förbättringar är användartester och en frekvent feedbackkultur. Genom att lyssna på användarnas behov och kontinuerligt utvärdera en plattforms gränssnitt och funktionalitet kan teamet skapa tjänster som förenklar befintliga processer. Dessutom ger det en positiv användarupplevelse!

Klar för förlängningar och skalning

Det är inte längre så att lösningar levereras intensivt inom några månader, och sedan är det 7-10 år till nästa nya digitaliseringsprojekt. Som tur är! Marknaden förändras snabbare än någonsin och teknikutvecklingen desto mer. Idag lanserar vi projekt innan de är klara, användartester och vidareutveckling. De som snabbt kan anpassa sig till förändringar på marknaden och introducera nya funktioner och tjänster som svar på användarnas behov kommer att vinna framöver. Lyckligtvis är det också mer hållbart att ta hänsyn till vidareutveckling, till skillnad från att skrota en lösning. Men detta är alltid en kostnads-/nyttobedömning som teamet hela tiden måste överväga.

Snabbare lösningar och ökad innovation 

"Team as a service" representerar olika kompetenser och därmed olika prioriteringar. Det kommer att vara en klar fördel att ha olika kompetenser i olika faser av projektet. Det kan vara svårt att bära förändringsprocessen ensam och ofta ökar tempot när flera i teamet är erfarna i processen.

Innovation är något nytt, eller något som har förändrats väsentligt, i en bransch eller en produkt. Anledningen till att många väljer att skaffa expertis från en partner för att komplettera sitt eget team beror på att dessa experter har drivit framåt, eller varit en del av, flera innovationsprojekt tidigare. Det kan göra processen både snabbare och förmodligen mer innovativ. Genom att kombinera varierad kompetens, effektiv kommunikation och fokus på användarupplevelse kommer ett tvärfunktionellt team att bygga robusta lösningar för framtiden.

Låt oss sammanfatta:

  • Tvärfunktionella team är väsentliga: I dagens komplexa digitala landskap beror framgång på förmågan att sammanföra expertis från olika roller i projekt.
  • Kommunikation och samverkan är nyckeln: Samverkan mellan olika roller i tvärfunktionella team skapar ett gott samarbetsklimat och bidrar till ständiga förbättringar.
  • Användarupplevelse i fokus: Genom att lyssna på användarnas behov och kontinuerligt utvärdera gränssnitt och funktionalitet kan tvärfunktionella team skapa tjänster som ger en positiv användarupplevelse och ökar kundnöjdheten.
  • Flexibilitet och innovation: Tvärfunktionella team kan snabbt anpassa sig till marknadsförändringar, introducera nya funktioner och driva innovation, vilket ger mer hållbara lösningar för framtiden. 
Vill du prata med oss ​​på twoday om "Team as a service" och hur du kan komma igång? Vi har en ambition att vara en partner genom hela cykeln, oavsett i vilket skede du befinner dig.

Fyll i formuläret nedan så hittar vi en tid som passar dig.
 
 

Författare

Torill Standal Eliassen

Torill Standal Eliassen

Managing Director

Torill Standal är Managing Director på twoday i Norge. 

Hon brinner för att få teknik och människor att interagera tillsammans så bra som möjligt. Torill tror att vi är starkare tillsammans, och jobbar mycket med ledning, försäljning och hur man bygger starka team. I den här artikeln fokuserar hon på just det, hur teknik, mångfald och olika specialistkompetenser kan skapa långsiktigt hållbar tillväxt.

 

 

Relaterade artiklar