Skip to content

Hansel

AI Agent gör det enklare att hitta nödvändig information vid offentlig upphandling 

Om kunden

Hansel är en gemensam upphandlingsenhet inom den offentliga förvaltningen i Finland, vars mål är att spara samhällets tillgångar genom att öka produktiviteten i hela den offentliga förvaltningens upphandlingsverksamhet. Hansel är ett ideellt aktiebolag, där staten äger 65% av verksamheten och Kommunförbundet äger 35%.

FI_TD-case-hansel

Kravställning och testning

I början av 2023 väcktes intresset hos Hansel, för möjligheterna till utveckling av verksamheten med hjälp av generativ AI. De började genast undersöka om AI kunde användas för att antingen effektivisera verksamheten eller för att skapa nya tjänster för deras kunder. 

Hansel övervägde olika möjliga användningsområden, som exempelvis inom kundtjänst. Till slut beslutades att man till en början skulle tillgängliggöra den 400 sidor långa handboken för offentlig upphandling, i ett mer användarvänligt format.

Målet var att utifrån handboken skapa en AI-assistent som kunde svara på användarens frågor kring innehållet, och på så sätt göra det enklare att söka efter information.  
 
”Handboken för offentlig upphandling är så lång och omfattande att inte alla kan läsa den på en kväll. Men eftersom den innehåller så mycket användbar information, tänkte vi att det kunde vara ett bra användningsområde för att nyttja generativ AI, och att det skulle göra det mer användarvänligt om man själv kunde ställa frågor kring den”, berättar Lasse Ahonen, Tech & Architecture Lead på Hansel. 

Hansel ville öka den interna förståelsen för driften samt skillnaderna mellan olika AI-lösningar. Därför gav man tre partners uppdraget att implementera handboken för offentlig upphandling, i sina AI-applikationer. twoday valdes ut som en av leverantörerna, tack vare våra tidigare framgångsrika samarbetsprojekt.   

“Kvaliteten på svaren och användarvänligheten i twodays AI-applikation övertygade mig”

Lasse Ahonen, Tech & Architecture Lead på Hansel.

Målsättning & Resultat

Till detta projekt användes twoday AI Agent – en innovativ och säker AI-applikation, som snabbt och effektivt kan integreras med kundens egna system. Tjänsten erbjuder en mängd olika användningsområden och lämpar sig särskilt väl för att underlätta hantering av stora mängder data, automatisera tunga processer, samt förbättra och effektivisera kundservice. Hansel blev extra nöjda med kvaliteten svaren som AI Agent tillhandahöll samt användarvänligheten i backend-systemet.   
 
"Kvaliteten på svaren från de olika leverantörernas AI-assistenter varierade, såväl som insatsen att slutföra projektet. En annan skillnad var möjligheten att använda olika typer av datakällor. twodays lösning verkade vara den bästa på många av dessa områden, om inte alla. Och eftersom det redan fanns en färdig plattform och allt inte behövdes göras från grunden, var implementeringen snabb och enkel och tjänsten var redo att användas direkt”, säger Ahonen.  
 
“Svaren från AI Agent var av hög kvalitet, korrekta och heltäckande under testanvändningen. För en AI-assistent som tillhandahåller faktainformation är det verkligen viktigt att dess svar alltid är korrekta och tillförlitliga, och att den inte under några omständigheter börjar hallucinera och hitta på egna svar.” 

"Projektet flöt på bra och twoday hade noggrant förberett hur implementeringen skulle gå till och hur processen skulle fortgå: vilken typ av information som behövdes, vilka detaljer som behövde uppmärksammas, hur lösningen skulle testas, osv. De säkerställde att projektet löpte på enligt tidsplan och att slutprodukten var bra", sammanfattar Ahonen. 
 
Ahonen presenterade resultaten av projektet för en användargrupp fokuserad på molntjänster, under ett evenemang organiserat av Microsoft, där representanter från olika organisationer inom offentlig sektor deltog. Allmänheten kunde också testa olika implementeringsversioner under evenemanget, där feedbacken från deltagarna var positiv.   

”Strax efter evenemanget pratade jag med deltagarna om twodays AI Agent, där några av kommentarerna var att lösningen var av bra kvalitet om inte den bästa”

Lasse Ahonen, Tech & Architecture Lead på Hansel.

Med hjälp av AI kan både verksamheten effektiviseras och samhällets tillgångar sparas

Hansels målsättning är att spara offentliga tillgångar genom att hjälpa verksamheter att göra inköp effektivare och smartare. Inom området offentlig upphandling ser Ahonen många möjligheter att använda artificiell intelligens för att effektivisera verksamheten och därmed spara samhällets resurser:  
 
Genom att nyttja nya arbetssätt och artificiell intelligens, är det möjligt att både effektivisera verksamheten och minska mängden manuellt arbete. Och det behöver inte innebära reducering av personalstyrkan, utan att arbetsuppgifter kan effektiviseras och göras smartare, samt att medarbetare kan fokusera på mer produktiva och vettiga arbetsuppgifter."   
 
Ahonen nämner till exempel skapande av anbudsförfrågningar och upprättande av kontrakt som möjliga praktiska tillämpningar av generativ AI vid offentlig upphandling. Även från en tjänsteleverantörs synvinkel, ser Ahonen goda möjligheter till att nyttja artificiell intelligens i det dagliga arbetet, som till exempel vid framtagning av offerter och kommunikation.

"Möjligheterna att
nyttja artificiell intelligens är många. Efter att ha fastställt tänkbara områden för effektivisering, behöver man prioritera var man kan få ut den bästa och snabbaste nyttan”, säger Ahonen. 
 

AI Agent för offentlig sektor

Var med när världen förändras och skapa en framtid där AI stödjer ert arbete och bidrar till en mer effektiv organisation, till förmån för medborgarna. 

Användningen av AI inom offentlig sektor är en spännande utveckling. Med rätt strategi och ansvarsfull implementering kan det bli en oumbärlig resurs för att bygga en mer kvalitetssäkrad och medborgarcentrerad offentlig sektor, skapa snabbare beslutsprocesser och effektivare handläggning.

  • Förenklad handläggning och administration
  • Snabbare beslutsprocesser
  • Smidig och kvalitativ medborgarservice

robot-vid-dator-small

Kontakta oss

Har du några frågor gällande twoday eller våra tjänster, är du välkommen att ta kontakt med oss! Fyll in din information i formuläret så återkopplar vi till dig så fort vi kan.