Skip to content

Christiania Belysning har lanserat AI-boten Chris - den ultimata assistenten för kunder och anställda!

Kundprojekt: Christiania Belysning

Med AI-agenten Chris har Christiania Belysning tagit ett stort steg in i framtiden. Genom att utnyttja all strukturerad produktinformation, har de skapat den ultimata butiksassistenten för sin webbutik. Chris hjälper kunden att hitta på webbplatsen och de produkter de vill ha, samtidigt som informationen blir tillgänglig på en helt ny nivå.

Chris

Christiania Belysning (hädanefter kallad CB) har varit på en förändringsresa sedan 2018 där de kontinuerligt har arbetat med sin vision om att vara ljusspecialisten. För att kunna ge sina kunder råd på bästa möjliga sätt har CB lagt ner mycket arbete på att strukturera all information de har om sina produkter och tjänster, och sedan vidareutbilda butikerna. Men med så många produkter finns det mycket information som kunden måste navigera runt själv och CB ville tänka nytt.

AI och Chat GPT hade redan tagit världen med storm och detta gav CB en idé: "vad är egentligen möjligt?" Idéerna var många och kreativiteten stor, och CB landade på twodays AI Agent.

twoday AI Agent är en banbrytande AI-applikation som använder GPT:s språkmodell för att effektivisera och automatisera ett företags informationsbehandling. Med twodays AI Agent kunde CB använda all strukturerad produktinformation de har för att skapa den ultimata butiksassistenten för sin onlinebutik.

twoday AI Agent har även en färdig driftsmiljö, så att tjänsten kan användas direkt, vilket var viktigt för CB då man ville komma igång så snabbt som möjligt utan höga startkostnader. Detta resulterade i skapandet av Chris, en AI-bot byggd på twodays AI Agent.

"Det som är bra med AI-agenten är att det är en lösning som är så komplett att även de som inte är utvecklare faktiskt kan arbeta med den"

- Elisabeth Bakken, chef för onlineförsäljning och marknadsföring på Christiania Belysning

Med Chris på plats på hemsidan kan kunderna enkelt få svar på sina frågor istället för att behöva leta upp det själva. CB kunde enkelt mata in all produktinformation och tjänsteinnehåll de skrivit in i AI-Chris, både direkt från befintliga webbplatser, men också från PDF-dokument, Excel och andra typer av källor. Detta innebär att CB har full kontroll och äganderätt över vilka källor Chris använder för att svara kunder.

Att strukturera informationen var inget de behövde göra från grunden. Det var en av åtgärderna i kedjans betydande vändning under åren 2018-2019. Vår hemsida är uppbyggd på ett strukturerat sätt, men vi har fått byta indirekt språk och göra informationen mer faktaorienterad. Innehållet har inte ändrats, men vi har justerat formen, säger Elisabeth Bakken.

Responsen har överträffat alla förväntningar. CB hade som mål att nå 400 frågor under augusti. Redan några dagar efter lanseringen hade flera tusen provat AI-Chris. För att få boten att fungera och ge korrekta svar behövde den först matas med information om belysning i allmänhet och Christiania Belysnings produkter i synnerhet. Tillsammans med twoday har vi finjusterat och satt upp regelverk. Chris föredrar vår egen data och söker vår information först.

Chris är inte bara hjälpsam för kunderna, utan också för de anställda. AI-boten Chris kommer effektivt att göra den professionella expertisen tillgänglig i kedjan.

Chris utbildas och i testfasen följer vi upp noga för att verifiera svaren. Boten innebär betydligt mer hjälp än att inte ha den, både för kunderna och för våra butiksanställda, säger Bakken.

Projektet har också fått stor uppmärksamhet från branschen och fler och fler får nu upp ögonen för de möjligheter AI kan ge. 

”Det är roligt att få vara med i startfasen av ett så nytt och stort projekt. Och det är något som alla pratar om”

- Elisabeth Bakken, chef för onlineförsäljning och marknadsföring på Christiania Belysning

twoday

Vill du veta mer om twodays AI Agent?

Behöver du hjälp med något liknande? Eller vill du bolla idéer kring AI Agenten? Fyll i formuläret så hittar vi en tid som passar dig!

Jens Noring

Head of Sales
jens.noring@twoday.com
Mobil 070-2566150