Skip to content

Almondy – ett bageri som drivs av data  

Kundprojekt: Almondy

På Almondys bageri bakas varje tårta till perfektion – med hjälp av data. För att det ska bli möjligt krävs det att varje medarbetare i organisationen har tillgång till datan på ett sätt som gör beslutsfattandet effektivt. För att lyckas har de sedan många år tillbaka tagit hjälp av twoday.   

 

 

Tårtor och kakor till över 50 länder

De flesta fikaälskare har nog koll på Almondy – det svenska bageriet som startades upp på 80-talet efter att grundarna kommit över ett oemotståndligt gott recept på mandeltårta.

Idag distribuerar Almondy tårtor och kakor till över 50 länder. Några mil utanför Göteborg ligger bageriet där 80 000 tårtor bakas varje dag av drygt 100 medarbetare. Själva tjänstemannaorganisationen är dock relativt liten. Mikael Niklasson är business controller på Almondy, vilket är en bred roll som både innebär ansvar inom IT och data.   

Almondy ett bageri med “IT överallt”

– Vi bakar 22 miljoner tårtor per år, sju dagar i veckan. För att se till så att varje bakverk håller samma höga kvalitet använder vi oss av data, säger Mikael Niklasson, business controller på Almondy.

Förutom kvalitetsdata samlar man också in data om volym, produkt, etiketter, produktionstakt, temperatur och kunder – bland mycket annat. Enligt Mikael har Almondy ett bageri med “IT överallt”. 

Almondy tårta
Bottnar_pa_lina

“ Vi bakar 22 miljoner tårtor per år, sju dagar i veckan. För att se till så att varje bakverk håller samma höga kvalitet använder vi oss av data, säger Mikael Niklasson är business controller på Almondy.”  

En datadriven organisation

För att samla in och analysera all denna data har Almondy tagit hjälp av twoday.  

– twoday är våra experter när det kommer till att analysera, läsa av data och även att integrera datan mot våra partners. De kan hela vår datapool och är våra experter på allt som rör det, vilket är skönt när vi inte har det kunnandet inhouse, säger Mikael. 

Eftersom Almondy är en liten organisation blir datan extra viktig, och man försöker vara datadrivna i så hög grad som möjligt. Det gör det enklare att fatta rätt beslut.  

– För oss är data främst ett starkt beslutsstöd. Alla delar i organisationen ska ha järnkoll på sin egen data och kunna göra egna analyser. Samtidigt är det också viktigt att inte hamna i datasilos, utan varje avdelning ska ha full access till datan och kunna jobba med den på ett effektivt sätt, säger Mikael.  

Data flödar på en skärm

Stort fokus på användarvänlighet

Det blir möjligt tack vare skräddarsydda verktyg för hantering av datan. Med twodays hjälp har Almondy kunnat bygga användarvänliga lösningar så att varje medarbetare kan nyttja datan på bästa sätt.  

– Användarvänlighet är en stor prioritet för oss och något vi tillsammans med twoday lagt stort fokus på. Just nu gör vi ett stort omtag med hela databasen och lägger till Qlik Sense-applikationer. Målet är att respektive avdelning ska känna att de själva är kapabla att göra bra analyser och komma åt all data de behöver, säger Mikael och avslutar:  

– twoday är enkla att arbeta med. Vi har ett långsiktigt partnerskap som redan pågått i drygt femton år och de känner oss verkligen. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete.  

TimeXtender som centralt datawarehouse 

Almondy befinner sig även i processen att börja använda TimeXtender som centralt datawarehouse i kombination med visualiseringen i Qlik. Övergången från fysiska servrar till Qlik Sense SaaS kommer utgöra en viktig milstolpe i Almondys rapporteringsstruktur. 

Det här är Almondy

 
Almondy är ett svenskt bageri som bakar och säljer frysta och kylda tårtor och kladdkakor. När bageriet startade 1982 hette det Mandelbageriet och låg på Aschebergsgatan i centrala Göteborg. Idag hittar du oss i betydligt större lokaler i Torslanda, ett par mil utanför stan. Här är vi drygt 100 medarbetare som dagligen arbetar för att sprida glädje världen över.
 
Varje dag bakar vi omkring 80 000 tårtor, som säljs i över 50 länder. Hög kvalitet, bra innehåll, goda smaker och en oöverträffad enkelhet är kärnan i allt vi gör. Trots att våra godsaker inte förändrar världen så är vi övertygade om att de bidrar till att skapa minnesvärda, glada stunder varje dag. Det gör oss stolta. För visst är det så. Att allt blir bättre med tårta..
 
Almondy logga 
twoday

Vill du veta mer om datavisualisering och dataplattform?

twoday är Nordens ledande aktör inom Business Intelligence, avancerad analys, data management och dataintegrationer. Kontakta oss genom att fylla i formuläret så hittar vi en tid som passar dig!

Jens Noring

Head of Sales
jens.noring@twoday.com
Mobil 070-2566150