Wrist är drivet av data, analys och insikter
Kundprojekt: Wrist
Med en ny datastrategi har Wrist på rekordtid gått från att vara styrd av traditionell rapportering till att idag drivas av insikter från data – med en modern Azure molndata-plattform som grund.

Ny strategi banar väg för framgång
"Vi har kommit långt på mycket kort tid. Längre än vad man kanske förväntar sig. Det hade inte varit möjligt utan samarbetet med twoday."
Det är orden från Birthe Boysen, Director of Business Analysis på Wrist, som ser tillbaka på vad hon, i samarbete med sitt team, resten av organisationen och twoday, har åstadkommit under det första året hon varit anställd på Wrist för att göra organisationen mer data-driven.
För ungefär ett år sedan lanserade Wrist, världens ledande leverantör av skeppsförsörjning med 1 600 anställda, en tydlig strategi för att bli ett mer digitalt och data-driven företag. Som en del av den nya strategin anställdes nya chefer för IT och Business Analysis för att driva utvecklingen. Och ungefär ett år senare är de ett bra vittnesmål om vad utförandet av en fokuserad strategi kan göra för en organisation på kort tid.
Utvärdering av data blev beslutsunderlaget för verksamheten
När Birthe Boysen kom till huvudkontoret i Nørresundby kunde hon se att det fanns en hög grad av rapportering om historisk data med många siffror, tabeller och grafer. Wrist klara mål var att istället fokusera på analys och insikter, där de kunde använda data för att agera och se framåt.
Birthe behövde få en överblick över den övergripande data-landskapet. Hon bad twoday att genomföra en Datautvärdering så att hon kunde få en bedömning av var organisationen stod.
För att veta mer om Wrists datafoundation genomförde twoday ett stort antal intervjuer med utvalda medarbetare över avdelningar och länder. Det kompletterades med tekniska fördjupningar i deras nuvarande arkitektur.
Baserat på analysen kom twoday fram till ett antal utmaningar med den nuvarande konfigurationen. Datautvärderingen resulterade i några konkreta rekommendationer om var Wrist behövde förändra för att uppfylla sin datastrategi. Några av de viktigaste var:
Etablering av en Azure molndata-plattform och migrering av befintliga lokala datawarehouses till molnet
Mer "core-BI" - Onboarding av extra resurser och ökat fokus på BI-relaterade uppgifter
Möjliggöra "self-service" med central styrning
Anpassa KPI:er och ha en enhetlig data sanning genom hela organisationen
"twodays datautvärdering blev beslutsunderlaget för vad som skulle hända. Vi använde den för att se hur vår befintliga situation ser ut - både organisatoriskt och tekniskt - den förstod vart vi ville gå, och den berättade för oss vad som krävdes för att komma dit. Den var värd mycket, både som en process men också som ett resultat".
Birthe Boysen, Business Analysis Director på Wrist
Azure-dataplattformen byggdes gemensamt med twoday
h2>I Wrists resa mot att drivas av Analytics och Insikter behövdes en stabil datagrund. Wrist behövde en plattform som var skalbar och möjliggjorde arbete med mer avancerade teknologier som prediktiv modellering och kognitiva tjänster.
Wrist valde att gå med en Microsoft Azure molndata-plattform som uppfyllde alla deras behov. Implementeringen gjordes baserat på ett samarbetsbyggnadssätt, där twoday successivt minskade resurser och lät Wrist ta över.
Som ett resultat byggde Wrist gradvis upp de färdigheter som behövdes för att ta fullt ägarskap av molnplattformen och fortsätta resan på egen hand. Birthe Boysen var entusiastisk över samarbetet.
"Samarbetet för att bygga vår nya dataplattform var mycket framgångsrikt. Det var ett professionellt samarbete, en professionell process, och det fanns inga avvikelser. Vi har nått vårt mål inom angiven tidsram. Och vi har kunnat ta över plattformen vid lanseringen utan att använda twoday", säger hon och avslutar:
"Det är ett av de mest väl genomförda projekten jag har varit med om. Och jag har hållit på med projekt de senaste 25 åren."
En viktig del av orsaken till den framgångsrika implementeringen var att Wrist valde att prioritera extra BI-resurser och anställa ytterligare personal i samband med etableringen av den nya plattformen, som kunde driva plattformen framåt.

Framtiden är driven av data
Wrist har gjort stora framsteg på kort tid när det gäller att digitalisera verksamheten och bli en data-driven verksamhet. Uppgiften framåt för Birthe och hennes team är nu att omvandla hela organisationen över länder och avdelningar så att medarbetare är inriktade på att aktivt använda Analytics och Insikter varje dag - en uppgift de redan har kommit långt med.
När hon frågas var Wrist är när det gäller data om två år svarar Birthe snabbt:
"Om två år är vi en organisation som lever och andas data. Där allt vi gör är baserat på Analytics, och där vi aktivt använder förutsägelser varje dag. Och där data hjälper enskilda medarbetare att bli ännu bättre på sina jobb."
Baserat på hur långt Wrist har kommit på ett år verkar det inte vara en orealistisk målsättning.
Kontakta oss
Hur kan vi hjälpa dig?