Skip to content

5 tecken på att du ska uppgradera din BI-lösning

Din BI-lösning kan ha varit innovativ när du implementerade den för många år sedan, men när var senaste gången som du utvärderade den? I den här artikeln listar vi de 5 viktigaste punkterna.
Feb 22, 2023 11:08:46 AM Susan Dymling
Illustrajonsbilde

Din BI-lösning kan ha varit innovativ när du implementerade den för många år sedan, men när var senaste gången som du utvärderade den? Behöver dina användare ny funktionalitet? Lämnar dina kunder dig för att gå till konkurrenter? Är dina utvecklare frustrerade över oförmågan att skala? Om du svarar ”ja” på någon av dessa frågor kan det vara dags att göra något åt din BI-lösning.

En föråldrad analyslösning gör det svårt att hålla slutanvändarna engagerade, sälja till befintliga kunder eller vinna nya. Och eftersom det är svårt för ditt utvecklingsteam att hantera, påverkas resten av din produkt och därmed tas resurser från intäktsdriven innovation någon annanstans. Så, hur vet du säkert att det är dags att byta ut din BI-lösning?

Här är de 5 viktigaste punkterna:

1. Dålig användarupplevelse

Slutanvändarna av applikationen klagar antingen på användargränssnittet, eller så är de ovilliga att börja att använda analysverktyget, i första hand på grund av en dålig upplevelse. Detta är nästan alltid förknippat med dålig användbarhet, oöversiktliga arbetsflöden och inkonsekventa användarupplevelser.

2. Otillräcklig skalning

Många gamla BI-lösningar har problem med att skala när de är inbäddade i applikationer. Till exempel har vissa verktyg ett stort fotavtryck när de implementeras i din applikation. Andra leverantörer tvingar dig att lägga all din data i deras hårdvara, vilket gör det dyrt att skala när din användarbas växer.

Vill du veta hur du ökar hastigheten för leverans av data till Data Lakes, datalager, streaming och cloud-miljöer? Ladda ner vår kostnadsfria guide!

 

3. Ineffektiv säkerhet

Gammal säkerhet är riskfylld säkerhet. Förutom risken för dina data innebär föråldrad säkerhetsintegration att användarhantering snabbt kan pressa på för på dina utvecklings- och IT-avdelningar.

Det är till exempel slöseri med tid för backend-teamet att kopiera den befintliga säkerhetsmodellen (som du redan har använt mycket tid på att bygga) till BI-verktyget. Detsamma gäller för hantering av två uppsättningar användare på två olika platser. Om din lösning inte stöder en miljö med fleranvändare (till exempel kan du inte skapa rapporter av flera användare) kan säkerhet vara en stor belastning. Då blir det ännu mer besvärligt att skala för att stödja fler användare eller lägga till funktionalitet.

4. Efterfrågan på ny funktionalitet

Det finns en gräns för hur långt enkla dashboards och rapporter tar dig. Idag kräver slutanvändare sofistikerade funktioner, inklusive inbäddad analys med self-service, som gör det möjligt för dem att ställa nya frågor och utforska sina data för unika svar utan regelbunden hjälp från utveckling eller IT. De vill också att analys ska fungera med andra verktyg, supportfunktioner som omskrivning (som gör att de kan uppdatera information i applikationens källsystem utan att lämna analysgränssnittet) och arbetsflödesfunktioner (vilket driver åtgärder genom att låta användare starta ett arbetsflöde från din värdapplikation).

5. Kostnader

Om du använder ett BI-verktyg som ägs av en stor leverantör kan kostnader långsamt bli ett problem. Större företag låser dig ofta i sina system – speciellt om du måste lagra din data på deras hårdvara – vilket innebär att de kan höja priset när som helst. Kostnad kan också vara ett problem om du ursprungligen distribuerade lösningen till ett litet antal användare, men din applikation (och användarbas) har sedan dess ökat avsevärt. Kan det nuvarande BI-verktyget skala ekonomiskt för att möta den ökningen?

Läs även vår guide: Data Literacy -hur skapar man en datadriven organisation?

 

Bör du ändra BI-lösning nu?

Oavsett om du byggde den ursprungliga analysen internt eller använde en tredjepartsleverantör, är risken stor att BI-lösningen blir föråldrad. Och om du fortsätter att låta den otillräckliga lösningen gå förlorad, kan den så småningom äventyra din applikation. Vi pratar om frustrerade användare och utvecklare, dåligt användarengagemang och förlorade intäkter.

Om du upplever någon av de fem punkterna ovan!

Kontakta oss på twoday så hjälper vi dig!

Relaterade artiklar