Skip to content

8 tips vid uppgradering av din webbplats

Webbplatsen är en av de viktigaste kontaktpunkterna mellan ditt företag och era kunder. En välplanerad hemsida kan hjälpa till att både stärka ert varumärke, bidra till ökat kundengagemang samt ökad försäljning. Därför är det avgörande att din webbplats kommunicerar företagets värderingar på ett effektivt sätt, samtidigt som den är användarvänlig för både redaktörer och besökare. I denna artikel ger vi dig 8 tips på vad som är viktigt att tänka på innan du börjar.
Sep 14, 2023 10:45:26 AM Josefin Holmberg

Varför behövs en uppgraderad webbplats? 

Det är inte ovanligt att hemsidan inte längre uppfyller alla de behov och önskemål från anställda eller besökare. Ett problem som både kan bero på förändringar på marknaden, nya interna strategier eller helt enkelt att sajten är föråldrad och saknar modern design och funktionalitet.  
 
Att vara medveten om varför ni behöver en ny, uppgraderad webbplats underlättar processen och ger tydligare riktlinjer för strategisk planering. Här är några av de vanligaste anledningarna till att företag väljer att uppgradera sin webbplats: 
 
  • Föråldrad design eller funktionalitet 
    En föråldrad webbplats som saknar den moderna funktionalitet som besökare förväntar sig, kan ge en negativ inverkan på både försäljning, engagemang och varumärke. Speciellt om era konkurrenters webbplatser är mer användarvänliga och besitter smart funktionalitet som er webbplats saknar. 
  • Dålig prestanda 
    En långsam eller instabil webbplats kan leda till frustrerade användare och en sämre besökarupplevelse. Och i värsta fall kanske webbplatsen inte kan hantera ökad trafik vid snabb tillväxt. 
  • Bristande säkerhet 
    En föråldrad webbplats kan ha bristande säkerhet som leder till att känsliga data kommer på villovägar. 
  • Avsaknad av sökmotoroptimering (SEO)
    SEO-landskapet förändras snabbt, och det är viktigt att följa trender för att inte hamna efter konkurrenterna. Äldre webbplatser kan sakna en bra SEO-inställning, vilket kan resultera i att ni hamnar längre ner i sökresultaten, och går miste om potentiella kunder eller leads.  
  • Dålig användarupplevelse 
    Äldre CMS-system har inte nödvändigtvis alla de verktyg ni vill ha eller behöver för att skapa bra innehåll till din webbplats. Ett välutvecklat publiceringsverktyg ska vara rolig att arbeta med.   

8 tips vid uppgradering av din webbplats   

Att bygga en ny webbplats är ofta ett omfattande arbete som kräver noggrann planering. Därför har vi satt ihop en lista med 8 tips på vad som är viktigt att tänka på innan ni påbörjar processen. 

1. Företagets mål och värderingar 
Innan ni sätter igång är det viktigt att specificera företags värderingar och vad ni faktiskt vill uppnå med den nya hemsidan. En tydlig strategi kommer att förenkla de svåra besluten senare i processen. Här är några frågor som är värda att fundera på innan ni kommer igång: 

  • Vilka är företagets största styrkor och hur lyfter ni fram dessa på bästa sätt? 
  • Hur vill ni att företaget ska framstå och vad vill ni förmedla?
  • Vad är unikt med ert företag till skillnad från konkurrenternas?
  • Vilka känslor vill ni att webbplatsen ska väcka hos era kunder?
  • Vad är det huvudsakliga målet som webbplatsen ska uppfylla? 

2. Målgrupper 
En annan viktig punkt att överväga är vilka målgrupper ni riktar er mot. 

  • Vilka är det som besöker er webbplats?  
  • Hur väl känner de till ert företag och branschen ni verkar inom?   
  • Vilka förutsättningar har de?
  • Vad vill de uppnå?
Genom att tydliggöra dessa frågeställningar blir det också enklare att skapa en strategi för layout och design, samt prioritera innehåll och funktionalitet.
 
Om ni känner till era målgrupper väl, kan ni också anpassa webbplatsen efter de besökare som har störst inverkan på resultat och måluppfyllelse. Vanligtvis fokuserar man på en till tre huvudmålgrupper. Om ni lyckas fånga dessa målgrupper har ni en bra utgångspunkt för en effektiv webbplats.  
 

3. Konkurrenter
Konkurrerande webbplatser, eller populära webbplatser i liknande branscher kan ge en bra indikation för vad användarna förväntar sig i form av layout, innehåll och funktionalitet. Här kan ni samla inspiration och anpassa efter era behov och önskemål. Kanske hittar ni möjligheter för förbättringspotential som får er webbplats att sticka ut?   

4. Publiceringsverktyg/CMS 
Ett Content Management System (CMS) är ditt främsta verktyg för att skapa och uppdatera innehåll på webbplatsen. Det är viktigt att de som ska arbeta med webbplatsen får en lösning som är enkel att använda, samtidigt som den är tillräckligt flexibel för att hantera olika typer av innehåll. 

Olika CMS har olika tillvägagångssätt för innehållsredigering, och de flesta kan skräddarsys för att ge er den upplevelse ni vill ha. Här är det också viktigt att fundera på vad som fungerar och vad som inte fungerar i den nuvarande lösningen.  
 
De flesta leverantörerna erbjuder ofta olika typer av CMS beroende på vilken projektstorlek eller funktionalitetskrav det gäller. Här kan det vara bra att be om råd eller begära en demo, om ni är osäkra på vad som skulle fungera bäst för just ert företag.  
 
5. Design och användarupplevelse 
Designen är det första en besökare lägger märke till på webbplatsen. Det hjälper inte att ha bra innehåll om designen inte lyfter fram det på ett bra sätt. Designprocessen är oftast en del av utvecklingsprojektet, men det finns några saker man bör tänka på i förhand.   
 
Om ert företag redan har en varumärkesprofil med en grafisk manual bör denna användas i designprocessen. Det är också viktigt att tänka på hur innehållet och sidstrukturen ska vara uppbyggt, så att era besökare enkelt kan hitta det innehåll de söker. 
 
6. Det tekniska 
Förutom strategi, innehåll och design är det viktigt att tänka på de tekniska aspekterna av en webbplats: 
 
  • Vem ansvarar för webbplatsservern? 
  • Vem ansvarar för uppdateringar och underhåll? 
  • Finns det specifika krav på optimering, pga. hög trafik, stora filer eller liknande? 
  • Vilket analysverktyg bör användas?
7. Budget och tidsram 
Budget och tidsram kan sätta riktlinjer för teknisk setup och prioritering av funktionalitet. Om hemsidan ska lanseras vid en given tidpunkt kan det vara klokt att sätta deadline i god tid innan, samt avsätta tid för noggrann testning innan den går live. Kom ihåg att det alltid finns möjlighet att lägga till eller ändra funktionalitet i ett senare skede.
 
Att bygga en ny webbplats är ett stort projekt. Det är därför viktigt att ha ett realistiskt förhållningssätt till budget och tidsram, och tänka på alla faser i processen: Strategi, design och utveckling, innehållsproduktion, underhåll och uppdateringar.  
 
8. Den gamla hemsidan  
Sist men inte minst är det viktigt att ta hänsyn till den befintliga webbplatsen. Det finns mycket värdefull information att hämta från en lösning som har använts länge. Fråga gärna efter feedback från medarbetare och kunder, och diskutera vad som fungerat bra och vad som kan förbättras. 
 
Kanske har ni även en större del artiklar eller annat innehåll som bör finnas med på den nya hemsidan? I detta fall kan ni välja att antingen flytta över materialet själva eller sätta upp en automatisk import.  
 
Det kan också vara väl värt att analysera trafiken från den gamla webbplatsen. Vilka sidor hade flest besökare? Vilka sidor hade minst, och varför? Hur kan de mest besökta sidorna göras ännu bättre? Bör de minst besökta sidorna förbättras eller tas bort helt?   
 

Vägen framåt    

En webbplats är inte nödvändigtvis färdig när den lanseras. Här är några av de saker ni bör planera för efter att projektet är klart: 

  • Innehållsstrategi 
    Kom ihåg att se över innehållet på webbplatsen i samband med uppgradering. Som regel bör varje landningssida ha ett huvudmål. Utforma och strukturera innehållet så det ligger i linje med målsättningen. 
  • Underhåll och uppdatering 
    Skapa en plan för vem som ska publicera och uppdatera innehåll, samt hur ofta det ska göras. Se till att ni har ett avtal med serverhanteraren som inkluderar uppdateringar, backuper och underhåll för att säkerställa att webbplatsen alltid är tillgänglig. 
  • Vidareutveckling 
    Webbplatsen och dess funktionalitet bör ses över regelbundet. Det går alltid att addera funktioner i efterhand. 
  • Sökmotoroptimering 
    För att uppnå bästa möjliga position hos sökmotorerna bör webbplatsen ha en bra teknisk uppsättning och genomtänkt innehåll som är intressant för era målgrupper. Ta gärna hjälp av en SEO-specialist som kan förse er med råd kring innehållsstruktur och placering. Ni kan även få hjälp med att analysera webbplatsen och beställa förbättringsrapporter, efter att webbplatsen varit aktiv ett tag. 
 

Komplexa webbprojekt för en enklare upplevelse  

På twoday arbetar vi med komplexa webbprojekt och utvecklar affärskritiska lösningar med många olika integrationer. Vårt fokus är att det ska vara enkelt för dig som kund, och enkelt för dina användare. 

Vi levererar koncept, design, utveckling och förvaltning baserat på Optimizely och Microsoft 365. Våra erfarna konsulter har medverkat i över 500 webbprojekt. Som kund behöver du inte chansa!

KUNDPROJEKT
Uppdaterad webb med Optimizely CMS 12

“Vi startade ett projekt som skulle vara att flytta från en plattform till en annan, och vi har fått en helt ny modern lösning med flera förbättringar än vad vi förväntade oss. Projektet med twoday har fungerat väldigt bra. De höll tidplan och budget. Vi är mycket nöjda!”

Per Grundberg, Kommunikationsansvarig Tiohundra

 

Läs mer om hur vi hjälpte Tiohundra här.

Relaterade artiklar