Skip to content

Christiania Belysning lanserade AI-bot - "En stor hjälp för både kunder och anställda

Christiania Belysning har lanserat boten AI-Chris. Den lär sig kontinuerligt, vilket i praktiken innebär att den blir allt skickligare på att gissa nästa ord. AI-Chris är inte bara till hjälp för kunderna, utan också för de anställda. Läs om hur vi på twoday hjälpte Christiania Belysning på deras resa att bli mer digitaliserade.
Feb 7, 2024 3:01:58 PM Susan Dymling

 

Christiania Belysning lanserade AI-bot - "En stor hjälp för både kunder och anställda" 

 Christiania Belysning har lanserat AI chatboten Chris som effektivt ska göra specialistkompetens tillgänglig i ledet ut mot kunder och för sina egna anställda. 

Christiania Belysning ville ha en AI-bot, men ville inte utveckla den från grunden helt på egen hand. Som pionjär i nordisk detaljhandel har de samarbetat med twoday Norge kring en AI-baserad bot, som fått namnet Chris. 
 
När språkmodellen ChatGPT introducerades förra året representerade den ett genombrott för AI inom text, och AI-Chris är baserad på Chat GPT, och utbildad på butikens egna data dessutom. 
 
– Kundresan börjar online. Kunderna börjar hitta dit. Vi jobbar mycket med sökmotoroptimering, och Chris hjälper oss, säger vd. Maiken Skirstad Mo till Retailmagasinet. 
 
Boten hjälper kunden att hitta webbplatsen och de produkter de vill ha. Redan några dagar efter lanseringen hade flera tusen provat AI-Chris. 

Strukturerad produktinformation

 
För att få boten att fungera och ge korrekta svar behövde den först matas med information om belysning i allmänhet och Christiania Belysnings produkter i synnerhet. Bland annat vilka märken butiken säljer och vilka den inte säljer. 
 
– Tillsammans med twoday har vi finslipat och satt upp regelverk. Chris gynnar vår egen data och söker vår information först, säger CB-chefen. 
 
Att strukturera informationen var inget de behövde göra från grunden. Det var en av åtgärderna i butikens betydande förändring under åren 2018-2019. 

– Vår hemsida är uppbyggd på ett strukturerat sätt, men vi har fått byta språk och göra informationen mer faktaorienterad. Innehållet har inte förändrats, men formen, förklarar Skirstad Mo. 

Christiania belysningschef Maiken Skirstad

Christiania Belysningschef Maiken Skirstad Mo pratade om AI-Chris på Arendalsuka. Håkon Randgaard Mikalsen/HK Norge 
 

Teamwork 

Det har handlat om att systematisera och förenkla ämneskompetensen så att den går att lära ut. Christiania Belysning har inte utökat bemanningen för att kunna utveckla Chris utan det har skett som teamwork internt i butiksledningen. 
 
Textansvarig på Christiania Belysning har arbetat med botens texter och hittat formuleringar och layouter som gör att AI:n kan fånga upp avsikten. Dessutom har bildansvarig testat olika bildmodeller för AI, men slutsatsen är att de verktyg som finns i dagsläget inte är tillräckligt specifika för att kunna leverera det butiken letade efter. 

Viktigt med kompetens


– Vårt team ser till att vi använder AI där det är möjligt för oss. Den här processen har varit väldigt motiverande för vår marknadsavdelning, säger Skirstad Mo. 

Det finns en gräns för hur mycket en anställd, särskilt en som jobbar deltid, kan ta in. Belysningsbutiken lägger stora resurser på utbildning och certifiering av anställda. 

Samtidigt vet medarbetarna mer än de kan förmedla vidare. 

– Vi är en butik med stor kompetens. Vi har mycket kunskap om belysning som vi inte kan dela med oss ​​av till våra kunder. AI-Chris är en fördel för både anställda och kunder, säger Skirstad Mo. 

Bra svar, men inte riktigt i mål

Representerar Chris verkligen ett genombrott? 
 
– Vi upplever att AI-boten ger korrekta och bra svar som man kan lita på, säger Skirstad Mo. 
 
Men hon är också tydlig med att det är en betaversion. Chris är under träning. 
 
– Folk ger också fel svar då och då. Missförstånd händer. I testfasen följer vi noga upp för att verifiera svaren. Boten innebär betydligt mer hjälp än att inte ha den, både för kunderna och våra butiksanställda, säger hon. 

Vad händer framöver?

Maiken Skirstad Mo förutspår att AI-tekniken kommer att fortsätta utvecklas och ge nya typer av vinster i framtiden. 
 
– Vi har lagt ner mycket resurser på att fota våra lampor. Kanske kan vi använda en AI-modell för det i framtiden, säger hon. 
 
Men för närvarande ser det ut som att modellerna inte har kommit tillräckligt långt på det området. 
 
Och även om ChatGPT har skapat stor sensation , saknas det fortfarande intelligens. Den lyckas bara gissa nästa ord med stor sannolikhet. Men utvecklingen går snabbt och AI-Chris har gått från att bara svara på direkta frågor till att kunna föra en dialog.
 
Maiken Skirstad Mo tror att sökmotorer snart kommer att börja fungera på samma sätt som språkmodeller. 
 
– Genom att ligga i framkant här får vi på Christiania Belysning en konkurrensfördel, avslutar hon.

Läs gärna vårt kundcase📖: Christiania Belysning har lanserat AI-boten Chris - den ultimata assistenten för kunder och anställda!

Vill du veta mer om hur vi på twoday kan hjälpa din verksamhet att bli mer datadrivna? Kontakta oss så tar vi en pratstund!


Fyll i formuläret nedan så hittar vi en tid som passar dig.

 

 

Relaterade artiklar