Skip to content

Hur AI kan bli den nya kollegan i offentlig sektor

Det har länge varit en diskussion om AI och dess påverkan på samhället. Kommer det att ersätta jobb? Är det ett avgörande steg i teknologins framtid? Kommer maskiner ta över världen? Den sistnämnda är kanske långt borta, men det är dags att se på AI som ett komplement till de mänskliga styrkorna och inte som en ersättare. Med rätt lösning kan AI istället underlätta arbetsuppgifter och frigöra tid.
Feb 9, 2024 3:09:57 PM Isabel Gustavsson

Ordet AI surrar runt i nästan alla verksamheter idag, inom alla sektorer både inom privat och offentlig sektor. Det görs stora satsningar på teknologi och nya roller skapas för att kunna hänga med i utvecklingen. Detta har resulterat i att flera praktiska lösningar baserat på AI har kommit ut på marknaden, vilket gör det till ett perfekt läge för offentlig sektor hoppa på AI-tåget. 

Vilken roll har AI inom offentlig sektor?

Det är lätt att vifta bort AI som ett trendigt ”buzzwordoch det kan vara svårt att förstå hur det faktiskt kan hjälpa verksamheter i offentlig sektor. Med rätt lösning kan processer som ansetts tunga och tidskrävande helt plötsligt frigöra tid för medarbetare och ge dom chansen att fokusera på mer kvalitativa uppgifter. Det blir helt enkelt en kollega som aldrig tar semester eller ens en kaffepaus. 

Exempel på hur AI kan påverka verksamheter i offentlig sektor:  

  • Förbättra service till medborgare med en agent som alltid kan svara på frågor 
  • Förenkla handläggning och administration 
  • Enkel och snabb åtkomst till information 

Förena styrkorna mellan människor och maskiner

Det finns många egenskaper hos människor som inte kan ersättas av AI (än i alla fall) så som sunt förnuft, kognitiv flexibilitet, generaliseringar och förmågan att alltid småprata om vädret. 

Men när det kommer till att snabbt hitta information och summera information ur stora mängder data, är AI oslagbart. Behoven av att automatisera och förenkla processer blir alltmer tydligt i den offentliga sektorn, och fler verksamheter börjar inse att AI är mer än bara ett trendigt ord.  

Var ska man börja?

För att maximera värdet av AI är det en bra start att börja med ett par AI-tillämpningar på etablerade processer som har bra dokumentation, för att sedan skala upp när man tydligare kan påvisa effekterna av införandet. Det underlättar att ha en strategi som styrs av verkliga behov för att sedan kunna se de verkliga effekterna av en AI-lösning.  

Enligt DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) skulle det svenska samhället spara 140 miljarder kronor varje år om myndigheter, kommuner och regioner skulle införa den AI-teknik som finns idag. Den största utmaningen är brist på kompetens och kunskap. Men det är det vi på twoday är här för. Vi har redan hjälpt myndigheter med deras AI-strategi och anpassade lösningar. Hör av er om ni är redo att göra dom sällskap! 

Arbetar du inom offentlig sektor och är nyfiken på hur AI kan effektivisera din verksamhet?

Var med när världen förändras och skapa en framtid där AI stödjer ert arbete och bidrar till en mer effektiv organisation till förmån för medborgarna. 

Användningen av AI i offentlig sektor är en spännande utveckling. Med rätt strategi och ansvarsfull implementering kan det bli en oumbärlig resurs för att bygga en mer kvalitetssäkrad och medborgarcentrerad offentlig sektor, samt skapa snabbare beslutsprocesser och effektivare handläggning.

  • Förenklad handläggning och administration
  • Snabbare beslutsprocesser
  • Smidig och kvalitativ medborgarservice

Läs mer om twoday AI Agent för offentlig sektor här

ai-agent robot

 

 

 

Relaterade artiklar