Skip to content

3 orsaker till att automatisera sin customer onboarding

Genom att automatisera sin onboarding av nya kunder kan organisationer göra stora besparingar i både tid och pengar samtidigt som kundupplevelsen förhöjs. Det är en väl värd investering i både bättre och sämre tider. I denna artikel listar vi de främsta orsakerna varför man bör automatisera sin customer onboarding.
May 30, 2023 10:18:16 AM Susan Dymling
En gäng kollegor står och pratar vid ett ståbord.

 

Vad är enterprise automation customer onboarding?

Enterprise automation, eller företagsautomation på svenska, syftar till användningen av teknik och programvara för att automatisera affärsprocesser och uppgifter inom en stor organisation. Ett av flera olika spår inom enterprise automation är customer onboarding, vilket handlar om att automatisera den kundresa varje ny kund går igenom efter att de klickat på “köp”.

En nykundsresa innebär ofta många olika steg, från att ordern tas emot till hantering av avtal, faktureringsadministration, ge tillgång till olika system och så vidare. För ett stort företag handlar det vanligtvis om att flera olika avdelningar är touchpoints under kundens väg. En onboarding kan därmed bli väldigt kostsam och felmarginalen ökar i takt med att den också blir allt mer komplex. Med ett smart automatiserat system som pratar med andra systemen utan att information faller bort kan stora besparingar göras, i både tid och pengar.

Tre orsaker till varför ni bör automatisera er onboardingprocess för nya kunder

 

1. Mindre felmarginal och större kundnöjdhet

Som alltid när det handlar om mänsklig interaktion händer det att misstag görs eller att saker glöms bort. Sannolikheten att viktiga steg på kundens onboardingresa missas minimeras när ett system får ta över. Systemet arbetar också på samma sätt hela tiden, vilket påverkar helhetsbilden av varumärket från kundens perspektiv. I många fall glöms den aspekten bort, men kundens upplevelse av onboardingsprocessen är en starkt bidragande faktor till den totala kundnöjdheten. 

2. Större skalbarhet – åt båda håll 

Som företag är man ständigt konkurrensutsatt och det gäller alla affärsdelar och processer – det finns alltid någon annan som jobbar lite snabbare och bättre. I den tid vi lever i bör allt som är möjligt automatiseras. Det handlar om att ställa sig frågan “hur kan vi bli lite bättre” oavsett utgångsläge, vilket kan gynna hela verksamheten i både bättre och sämre tider. I tider av högkonjunktur är det svårt att anställa rätt personer för att administrera onboarding av nya kunder. I lågkonjunktur har man istället inte råd att anställa och måste göra samma uppgifter på färre personer. Genom att istället bygga ett system som hanterar alla dessa delar automatiskt, oavsett hur många kunder som kommer in varje dag, är det en försäkring för att hålla sin verksamhet skalbar i både onda och goda tider. 

3. Full kontroll över kostnaderna 


För företag med en stor kundbas, som är vanligt i exempelvis energisektorn där ett enskilt elbolag har alla invånare i en kommun som kund, finns en extremt stor svans av interaktioner för varje kund. Varje gång någon till exempel ändrar sin adress krävs det mycket manuell handpåläggning, vilket sammantaget kräver ett par heltidstjänster för att administrera. Företag som vuxit snabbt har sällan insikt i hur mycket detta faktiskt kostar. Med ett system som automatiserar hela onboardingen av nya kunder kan man se dessa kostnader svart på vitt – och dessutom sänka dem kraftigt. 

Läs även: Automatiserad customer onboarding leder till ökat kundförtroende 

Kom igång med automatiserad customer onboarding

Vi på twoday har stor erfarenhet av enterprise automation customer onboarding. Vi kan hjälpa er att identifiera vad i er process som kan automatiseras och jobbar från ax till limpa med implementation och underhållning av drift. Det frigör tid för era anställda att skapa mer värde för kunden och att leverera den kvalitet ni vill stå för. 

Vill du veta hur vi på twoday kan hjälpa ditt företag?

Kontakta oss redan idag!

Relaterade artiklar